Home TIPS KECANTIKAN 7 Rahsia Kebaikan Buah Lemon Untuk Kurus & Sihat
7 Rahsia Kebaikan Buah Lemon Untuk Kurus & Sihat

7 Rahsia Kebaikan Buah Lemon Untuk Kurus & Sihat

0
19

Kalau Peminat tegar pasar raya pasti kenal apa itu buah lemon, buah dengan warna kekuningan yang menarik itula yang ada banyak terdapat di pasaraya. Tapi tahukan akak apakah rahsia kebaikan buah lemon kepada anda?Jangan duk tenung tilik pegang aje , buah lemon ini ada banyak kebaikan, meh sini saya ceritakan, tak perlu belanja besar pun.

1. Kuruskan Badan

Minum air lemon pada waktu pagi membantu tubuh membakar lemak dengan lebih cekap dan berkesan. Organ hati yang berfungsi dengan baik akan memastikan proses metabolisme lemak berjalan dengan lancar dan ini sangat penting proses diet untuk kuruskan badan.

2. Tingkatkan Hidrasi & Berikan Tenaga

Kebiasanya pada setiap pagi kita akan mengalami situasi yang agak malas dan kurang bertenagakan?Cuba mulakan pagi anda dengan segelas air lemon suam pasti anda akan rasa lebih bertenaga dan terhidrat sepanjang hari. Air lemon  ini memberikan umpphh untuk lonjakkan tenaga anda.tak cuba tak tau kan..dah cuba pasti mau.

3. Cantikkan Kulit

Tahukan yang lemon ini mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi. Vitamin C memainkan peranan untuk mengekalkan kulit yang sihat serta sebagai antioksidan bagi mencegah penuaan pramatang dan melawan radikal bebas yang boleh merosakkan kulit. Vitamin C juga diperlukan dalam penghasilan kolagen yang sangat penting untuk keanjalan dan awet muda. Cer tengok saya awet muda kan (hehe terpuji diri sendiri lak) !!

4. Bantu Proses Singkirkan Toksin

Pasti ada yang telah mengamalkan air lemon ketahui bahawa air lemon merupakan diuretik semulajadi yang membantu menyingkirkan cecair dan toksin di dalam badan. Asid sitrik yang terkandung di dalamnya juga membantu fungsi buah pinggang serta hasilkan eznim untuk proses detoxs di organ hati. Kita sedia maklum organ hati adalah merupakan salah satu organ utama dalam proses membuang toksin daripada tubuh badan manusia. Bila badan mempunyai toksin yang banyak akan memberikan kesan badan mudah letih dan mengantuk. Bila toksin telah disingkirkan nutrien daripada makanan juga akan lebih mudah diserap ke dalam badan.

Masalah Keputihan?Perlukan Jawapan Penyelesaian KLIK SINI

5. Sokong Sistem Imun

Alkisahnya dengan kandungan Vitamin C yang tinggi dapat membantu meningkatkan sistem imun manusia. Ini bagi mengelakkan mudah terkena demam selesema baik amalkan secawan lemon suam di pagi hari sebelum menempuh perjalanan ke pejabat.

6. Bantu Penghadaman

Jika anda mengalami masalah penghadaman dan susah untuk membuang air besar cuba amalkan minum segelas air lemon suam di kala pagi sewaktu subuh menjelang tiba. Air suam dengan lemon ini akan membantu merangsang saluran penghadaman @ merangsang pergerakan usus serta akan bersihkan organ hati anda.Cubala pasti anda happy senyum selalu lega tuhh…

Resepi Smooties Enak & Sihat KLIK SINI

7. Alkalikan Tubuh Anda

Tubuh manusia boleh menjadi terlampau berasid bila mengamalkan pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat. Bila badan berasid akan menggangu pelbagai fungsi badan serta tubuh anda akan terdedah kepada pelbagai penyakit dan sel-sel kanser juga lebih mudah tercetus. Lemin yang diketahu adalah bersifat asid, mampu mengalkalikan tubuh dan darah yang diambil. Ini sangat membantu memastikan keseimbangan PH sentiasa terpelihara, terutamanya jika kira gemar makan seperti daging, keju dan lain lain.

Cara Sediakan Air Lemon Suam

Terdapat pelbagai jenis resepi yang melibatkan air lemon ini. Boleh ikut selera anda cuma janganlah ditambah dengan pemanis tiruan nanti dah jadi tak sihat pula.

cara buat air detox untuk kurus

Salah satu adalah

hiriskan nipis 1/2 biji lemon dan direndamkan di dalam segelas air suam, biarkan selama beberapa minit dan bolehlah diambil sebagai minuman pembuka di awal pagi. Air lemon ini akan meningkatkan tenaga anda serta membantu mengawal selera makan sesuai buat sang pendiet yang kental..Happy trying . jika ada madu boleh juga letakkan satu sudu madu asli jangan bermadu pulak ya kan berperang lak laki bini..heeh !abam gurau dik!

Resepi Air Lemon Ke Dua

Hiriskan 1/2 biji lemon dan direndam ke dalam air suam masukkan juga 1 inci halia yang telah diketuk dan biarkan selama 5 minit selepas itu campurkan dengan 1 sudu madu dan boleh sudah nikmati air lemon madu halia. Ini kegemaran saya, rasanya masam manis pedas sungguh terbaik untuk mulakan hari anda..pastiiii tersenyum gumbira di hari raya 🙂

cara kurus dengan air detox

Mak Ayah Sakit Lutut & Sendi?Ingin Bantu KLIK SINI

 

Jika anda rasa artikel ini memberikan manfaat kepada anda silakan kongsikan artikel ini agar orang lain juga dapat merasainya! Dan jika ada apa-apa topik yang ingin saya kupas sila tuliskan cadangan anda diruangan komen. segala cadangan anda amat saya hargai.Terima Kasih

 

Comment(19)

    1. saya menghidap asma boleh dikatakan season nye, teruk mmg teruk klu skali dia attack…mula tu saya cuba amalkan minum air lemon, simpan dalam peti, mmg ajaib, kurang/tidak mudah diserang asma, few months pastu saya stop minum, asma dtg balik…serik sakit asma ni, sya decide nk amalkan tak nk stop dh even anak saya selsema batuk pun saya suh minum and kahak dia cepat hilang…

  1. Sy sedang amalkn jugak air lemon ni. Tapi cara yg saya buat separuh lemon tu sy hiris2 then masuk dlm botol1.5L letak gula 6 sudu kecil. Ada khasiat x kalau cara macam saya buat nie?

  2. macamana pula kalau menggunakan jus lemon yg tersedia dlm botol yg mana kandungannye 99% jus lemon…..lagi satu kenapa jus lemon sahaja? bagaimana dgn limau kasturi atau limau nipis?

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *