Home TIPS KURUS 8 Fakta Anda perlu tahu cara kurus dengan oat
8 Fakta Anda perlu tahu cara kurus dengan oat

8 Fakta Anda perlu tahu cara kurus dengan oat

0
46

Masih ramai yang tercari apa yang nak di ambil untuk sarapan yang sihat? Untuk kurus dengan mudah sebenarnya ada di sekeliling dan depan mata kita aje tau. saya akan share cara kurus dengan oat dan kenapa anda perlu jadikan oat sebagai salah satu makanan sihat anda . ini faktanya.

 

1. Oat Sesuai untuk Semua Orang

oat untuk sarapan

Oat adalah makanan ideal untuk semua peringkat umur. Ia mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga untuk orang tua.


2. Oat ada Serat baik untuk Kurus dengan sihat

Ia mengandungi serat yang membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. Ini memastikan semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan serta mencegah masalah ketidakselesaan perut seperti sembelit dan buasir.


3. Oat ada Pelbagai Khasiat

Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain seperti gandum dan rai. sebab itu telah ramai orang mula amalkan cara kurus dengan oat tau ..


4. Kurangkan Kadar Kolestrol

Salah satu kompenen penting di dalam oat iaitu Beta-Glukan yang mampu mengurangkan kadar kolesterol di dalam badan. Ia terdiri daripada serat yang mudah larut di dalam saluran pemakanan dan menghasilkan lapisan seakan-akan agar-agar (gel) yang bertindak mengumpulkan kolesterol berlebihan bersama-sama bahan seakan-akan kolesterol.

Baca Juga : Cara Kurus Dengan Kurma 

5.Rasa Kenyang yang Lama

Oat juga boleh memberikan perut berasa kenyang dalam masa yang lama. Menurut Panduan Diet Malaysia 2010, separuh daripada pengambilan bijirin penuh harian terdiri daripada bijirin penuh, iaitu 2-4 saiz sajian sehari. Jadi jika anda berasa mengantuk dan hilang tumpuan terhadap sesuatu kerja yang memerlukan berfikir seperti belajar, ambillah oat sebagai makanan yang mampu memberikan anda tenaga dan khasiat yang anda perlukan.


6. Sesuai Untuk Sarapan

kurus dengan oat

Makanan terbaik untuk sarapan pagi yang berkhasiat .Tiada yang lebih mengujakan anda setiap pagi melainkan dengan sarapan yang berkhasiat dan menyedapkan. Tambahkan buah-buahan atau susu krim ke dalam semangguk oat yang memberikan manfaat untu keperluan nutrisi seharian anda.
Oat adalah di antara makanan yang paling berkhasiat untuk sarapan pagi anda. Ia mampu mengurangkan paras kolesterol dan tekanan darah tinggi.


7. Kurangkan Risiko Sakit Jantung

Saintis mengesyorkan mengambil makanan bijirin seperti oat untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular seperti sakit jantung.Satu kajian saintifik terbaru mendapati kadar kolesterol berkurang dengan pengambilan oat di dalam sajian harian. Dr James W. Anderson, profesor perubatan dan pemakanan dari University of Kentucky telah mendapati paras kolesterol dapat diturunkan melalui pengambilan oat.

“Makanan bijirin seperti oat adalah di antara makanan terbaik yang boleh diambil untuk mengurangkan tahap kolesterol dan juga sebagai makanan pilihan. “Gaya hidup mempengaruhi risiko seseorang untuk mendapat kolesterol ” kata Dr James lagi.

Hasil Kajian Mengatakan :
– Mengurangkan risiko tekanan darah tinggi , diabetes jenis 2 dan mengurangkan berat badan.
– Mengurangkan kolesterol LDL (kolesterol tidak baik) di dalam berat badan.
– Mengurangkan pengerasan arteri di dalam salur darah yang menyumbang kepada serangan jantung.


8. Makanan yang mengenyangkan sehingga tengahari.


Oat adalah salah satu makanan yang tinggi kandungan serat. Oleh itu Oat berikan anda jawapan untuk kurus dengan mudah kerana  apabila anda makan oat untuk sarapan pagi, anda akan berasa kenyang untuk jangka masa yang panjang. Sarapan yang tinggi kandungan gula dan lemak boleh membuat anda berasa kenyang untuk tempoh yang singkat. Sarapan yang terdiri daripada oat yang dengan dicampur buah-buahan boleh mengenyangkan sehingga tengah hari.

Jika anda sedang mencari sarapan yang berkhasiat, oat adalah pilihan terbaik anda. Dengan gabungan 6 makanan terbaik dunia di dalam satu hidangan oat, anda akan mendapat semua kebaikan oat untuk tubuh badan anda.

 

Resepi Sihat Kurus Cara Mudah Dengan Oat

resepi sihat dengan oat

Bahan-Bahan

1/2 Cawan Rolled Oat

200 ml susu segar rendah lemak

1 sudu Madu Asli

1 sudu besar Yogurt

3 biji kurma

buah-buahan segar seperti starwberry , pisang dan epal

Cara Buat

Campurkan oat , susu dan panaskan di dalam oven selama 2 minit dan selepas itu boleh campurkan madu, yogurt , kurma dan buahan segar dan sedia untuk di nikmati sebagai sarapan atau pun juga makan malam anda yang lebih sihat. Buat pilihan yang bijak untuk kurus mudah dengan oat.

Tak susah pun kan mulakan hari ini jadikan panduan cara kurus dengan oat ini untuk anda mulakan hari yang sihat

 

 

Comment(46)

  1. Aslm tengku asmadi…nk tnye la…betul ke cara saya mkn oat tuk sarapan pagi…tiap2 pagi saya ambil 2 sudu besar+1 mug air susu@nescafe..atau kena mkn 1 mangkuk oat tuk kurus…tq

    1. waalaikummusalam wbt , yang oat tu ok tapi dengan nescafe tu sangat tak galakkan ..lebih bagus hanya oat blend dengan susu rendah lemak dan sedikit kurma untuk rasa manis

  2. Ank2sy dari umie setahun Dah bg mkn oats… Dokter Kata lg baik Dr neslac.. So Sy teruskan Dr ank 1-5.. Alhamdulillah.. Ank2 Jrg Sakit Dan sht…

  3. Assalamualaikum tengku nak tanya…ok ke saya mengamalkan diet puasa tanpa niat, means buat mcm berpuasa dan setiap pg/sahur saya ambil oat dgn air suam saja kdg2 dgn sebiji kurma pastu nnt ptg waktu berbuka br saya mkn nasi and lauk secara terkawal.sepanjang waktu siang hanya minum air kosong saja. Saya buat diet ni utk hilangkan penyakit darah tinggi,kencing manis dan kolesterol yg saya hidapi.saya juga bersenam hampir setiap hari.mohon pandangan tengku.

    1. waalaikummusalam wbt ..itu bukanlah dikira puasa cuma pemakanan yang di ambil itu yang dikira sebagai diet harian kita , lebih bagus juga puas niat puasa dan boleh dua benda pahala puasa dan juga untuk kesihatan , biasanyaa saya nasihatkan untuk puasa 2 hari seminggu sebagai beri badan kita peluang untuk berehat

  4. Terima kasih tengku.sebenarnya saya buat mcm puasa sbb nk kurangkan pengambilan kalori dan klu puasa niat takut tak terabis air 3 liter…bole tak tengku beri cadangan mcm mana nk cukupkan pengambilan air 3 liter masa sahur dan lepas buka. Sbb saya rasa mcm singkat waktu dia nak habiskan.

    1. waalaikummusalam wbt oat dah sihat tapi susu pekat tu bukan sihat ..nak makan oat makan dengan susu segar rendah lemak

  5. Tengku saya baru dapt info dari mak saya beliau amalkan 4 sudu susu anlene 4 sudu oat n 3 biji kurma dan diblend n minum airnya …sya baru cuba nak amalkan tapi saya buat mlm sblm tido adakah cara ini bagus …tq

  6. Sy selalu amalkan oat + susu hl cholate + herbalife formula 1 cholate + formula 3 protien + nestum.. kenyang seharian.. malam amik buah atau salad..

  7. Saya cuba bland oat dgn susu rendah lemak…tetapi tak boleh nak telan sbb rasa muak….ada pilihan lain tak yg blh saya buat utk saya suka oat…bantu saya..tq

    1. Boleh cuba campurkan dengan sedikit serbuk kayu manis dan madu asli.. dn sedikit buah2an spt epal atau strawberry.. sedap..

  8. Saya dlm pantang amalkan oat pg dgn mlm dgn campurkan pd minuman horlicks atau milo. Sgt2 sedap &mengenyangkan, booster utk susu bdn dan lawas buang air besar. Kena amalkan br biasa mkn,kalau tak ada sesetengah org tak bleh terima rasanya, bg saya sgt ok.

  9. saya mmg suka makan oat. makan begitu saja without campur apa2, sebab saya mmg xsuka rasa manis2. tapi kalau campur dgn buah, ermm.. kadang2 je.. mmg sedap.

  10. saya minum oat plus susu tepung waktu breakfast, makan oat dengan lauk pauk.. gantikan nasi dengan oat waktu tengahari. . x sedap sangat rasa oat, tapi sebab sihat.. hilangkan je fikiran x sedap tu.. walaupun dalam jumlah yang sedikit memang kenyang lebih lama

    1. Nak kurangkan kolesterol bukan hanya setakat oat sahaja tetapi juga pemakanan harian kena seimbang dan kena buat senaman

  11. Salam. Sy nak tnya.. btul x cara sy ni,
    Oat (2sudu) + kismis, sy amek dua sudu dlu sbb sy bru nak biasakan dgn oat. Sy ambil setiap pagi . Tgh hari sy makan nasi + ikan goreng. Petang sy makan buah apple hijau. Malam sy xmakan. Sy amalkan 3 liter air sehari.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *